Information Vångavallen
2023-02-14 12:36

Är du nyfiken på vad som händer i projektet Idrottsstaden och arbetet med en ny fotbollsarena? Här kommer en uppdatering!

Under förra året arbetade en projektgrupp bestående av representanter från Trelleborgs FF, MTA Bygg och Anläggning, Hemsö, Tengbom Arkitekter och Trelleborgs Kommuns olika förvaltningar fram en förstudie kring hur en ny arena och området runt omkring kan komma att se ut.

Ett viktigt steg i processen togs den 14/10, då kommunfullmäktige beslutade om att godkänna ett markanvisningsavtal. Målsättningen med avtalet är att det ska leda fram till ett köpeavtal där privata aktörer köper Vångavallen och bygger en ny fotbollsarena för att sedan hyra ut. Mer information om markanvisningsavtalet kan du hitta på kommunens hemsida.

Under förstudiens gång har vi från TFF lyft alla de behov vi har i den dagliga verksamheten (exempelvis antal omklädningsrum, förråd, faciliteter för tvätt och material, samlingslokaler, möjlighet att kunna erbjuda mat och fungerande kontorslokaler), men också krav som ställs på oss från de olika förbunden för att som elitklubb få anordna matcher.

I slutet av 2022 hölls en slutpresentation av arkitekterna där resultatet visades upp. Bilden som målades upp är en modern och välkomnande arena, som förutom sport, kontor och restaurang även kommer ha en ny skola (som byggs i etapp 2). Det hela ser väldigt spännande och bra ut! Det finns såklart ett flertal frågeställningar som ännu inte är färdiga i detta stadium, varav en mycket viktig pusselbit är antalet träningsplaner. I och med bygget av en ny simhall (som ligger lite längre fram i projekt Idrottsstaden) kommer vi förlora ett antal träningsplaner som idag används av våra yngsta aktiva (Söderslättsplanerna). Vi är som ni känner till redan idag trångbodda på de planer vi har till vårt förfogande, vilket i kombination med ett ökat antal aktiva i klubben gör att vi behöver mer utrymme under kommande år, och det kommer inte rymmas på befintligt område. Detta är en fråga som vi flitigt uppvaktar kommunen runt och som vi förhoppningsvis kan återkomma till med positiva nyheter.

Så vad händer nu?
Resultatet av förstudien har publicerats för kommunens styrgrupp och förstudien har gjorts offentlig. Detta skapade visst engagemang bland kommuninnevånarna men sedan dess har även andra frågor aktualiserats, vilket har satt projekt idrottsstaden i skuggan till viss del. Här kan ni läsa kommunikation kring frågan från Trelleborgs kommun och i Trelleborgs Allehanda

Vad krävs för ett beslut?

För att förstudien sedan ska effektueras krävs ett politiskt beslut. Vi har fått till oss att projektet i sin helhet (dvs även ekonomiskt underlag) ska presenteras och förhoppningsvis beslutas i början av 2023 – men frågan ägs inte av oss så vi återkommer med ny uppdatering längre fram när vi har mer information.

Efter ett beslut tar en helt ny fas vid, men samma sak där, vi ber att få återkomma när vi kommit så långt.

För oss som förening är detta ett väldigt viktigt projekt som i mångt och mycket kommer att påverka vår framtid och vi gör allt vi kan för att påverka opinionen mot ett positivt beslut. I debatten stöter vi då och då på funderingar och kommentarer som vi menar inte riktigt stämmer. Vi har samlat en del av de vanligaste påståendena på vår hemsida och ger såklart även vår synvinkel. Läs gärna genom! Sidan hittar du här.

Om du har några frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lotta Fjällström, Marknads- och Kommunikationschef Trelleborgs FF
lotta.fjallstrom@tff.m.se

Fakta runt projektet:

Fotbollsarenan är en av pusselbitarna i det större projekt som kallas för Idrottsstaden. Projekt Idrottsstaden är tänkt att förutom en ny fotbollsanläggning även omfatta nytt badhus, ny ishall, nytt mobilitetshus (parkeringshus) och ombyggnation/renovering av Söderslättshallen. Arenabygget är först ut och tanken är att bygget ska ske i två etapper, där etapp 1 är själva arenan och etapp 2 innebär en påbyggnad med en skola och skolgård.

I planeringen av idrottsstaden är en central fråga att området ska vara lättillgängligt, öppet och skapa förbättrade möjligheter till idrott – både organiserad och spontan.