TRELLEBORGS FF
UNGDOM

Salif Camara Jönsson blir sportchef i Trelleborgs FF
2020-11-10 10:54
När 37-årige anfallaren Salif Camara Jönsson skrev på ett nytt kontrakt inför årets säsong med Trelleborgs FF var han tydlig med att det skulle bli hans sista säsong som spelare. Nu har klubben och Salif enats om att han fortsätter även nästa säsong, men då i rollen som sportchef.

- Jag är väldigt glad över att få välkomna Salif till rollen som sportchef i Trelleborgs FF. Salif har en lång fotbollskarriär bakom sig och känner föreningen väl. Samtidigt har han de kvaliteter vi söker till en roll som ska bygga vidare strategiskt och långsiktigt på den sportsliga verksamheten, säger Torbjörn Jönsson, styrelseordförande i Trelleborgs FF.

Salif kommer att avsluta säsongen som spelare och ta över som sportchef fullt ut först efter säsongens slut. Men han ser redan nu fram emot att få vara med i att bygga inför kommande säsong.

- Jag ser fram emot att få vara med på Trelleborgs FF fortsatta resa. Klubben har varit tydlig i att nu ligger fokus på den sportsliga verksamheten och att vi siktar långsiktigt. Det känns väldigt spännande att få vara med på den fortsatta resan, säger Salif Camara Jönsson.

I och med att Salif kliver in i rollen som sportchef får Mattias Kronvall möjlighet att fullt ut fokusera på klubbdirektörsrollen.

- Så som Trelleborgs FF har utvecklats så är en delad klubbdirektörs- och sportchefsroll inte hållbar - varken för Trelleborgs FF som förening eller för Mattias arbetssituation. I och med att Salif kliver in i rollen som sportchef renodlar vi rollerna så Mattias får chans att arbeta fullt ut i rollen som klubbdirektör, säger Torbjörn Jönsson.

Det sportråd som etablerats under året är också en viktig del i det långsiktigt sportsliga strategiska arbetet. De har bland annat i uppdrag att vara ett stöd vid spelarrekryteringar och till ledarteamet. I och med rollen som sportchef kliver Salif in som en del i sportrådet.

- Sportrådet har en viktig rådgivande roll och gör att vi har en väldigt bred och stark kompetens inom alla sportsliga områden. Tillsammans har vi spännande förutsättningar att utvecklas och att skapa en stabil grund att stå på, säger Salif.

I den nya sportchefsrollen ligger också ett ansvar för föreningens ungdomslag i åldrarna 15–19 år och ett viktigt uppdrag är att skapa ännu bättre förutsättningar för flera egna talanger att ta en plats i a-laget.

- Vi har en fantastisk ungdomsverksamhet och jag ser fram emot att arbeta med utvecklingen av våra unga talanger så att ännu fler kan ta steget in i den seniora elitfotbollen, avslutar Salif.

Salif Camara Jönsson kom till Trelleborgs FF inför säsongen 2015 och hade fram tills i år rollen som lagkapten. Han har under åren i Trelleborgs FF hunnit med att göra över 60 mål.

Säsongspremiär2024-03-26 16:01
Information Vångavallen2023-02-14 12:36