Patrik Abrahamsson är ny målvaktsansvarig i föreningen
2021-12-09 13:01

24-årige målvaktstränaren Patrik Abrahamsson förstärker framför allt staben runt herrlaget men kommer även vara involverad i de äldre akademilagen på pojk. Det är en roll på heltid där Patrik också har ett ansvar att lägga en grund för en ny utbildningsplan för föreningens målvakter, en uppgift som han har erfarenhet från sin tidigare klubb Helsingborgs IF.

- Jag känner mig redo att ta nästa steg och när TFF hörde av sig och presenterade sina tankegångar och ambitioner kände jag att det är precis i linje med det jag själv vill samtidigt som jag ser fram emot att sätta min prägel på verksamheten kring målvaktsspel i klubben, säger Patrik Abrahamsson.

Som målvakt på planen började karriären i Påarps GIF i ung ålder och sedan gick resan vidare till Helsingborg, Eskilsminne och Landskrona för att som 17-åring bli kontaktad av Bolton Wanderers och flytta till England. I England avslutades också den aktiva fotbollskarriären via en knäskada men där började också en tränarkarriär.

- Under rehabperioden fick jag möjligheten att gå några inledande tränarutbildningar samtidigt som jag var målvaktstränare för de yngre målvakterna i Bolton. Jag trivdes väldigt bra med tränarrollen och när jag flyttade hem till Sverige kändes det naturligt att söka till en utbildning i Eslöv och samtidigt kontakta HIF och visa intresse för att bli tränare i klubben.

Inledningen i HIF var som en del av tränarstaben i U14 för att under 2021 ha avancerat till att vara assisterande tränare i P19-laget samtidigt som han varit målvaktstränare för ungdomarna i klubben.

- Det har blivit närmare sju år i HIF varav de senast tre åren på heltid så det känns verkligen som jag gjort en resa från det jag flyttade hem igen, säger Patrik Abrahamsson.

- Jag brinner för att utveckla målvakter och målvaktens roll i det kollektiva, alltså samspelet mellan målvakt och backlinje, vilket jag ser fram emot att få göra i TFF. Jag har fått en bred erfarenhet från min tid i HIF, men också från min roll som målvaktstränare i P06-landslaget där jag fortfarande kommer att vara kvar.

Salif Camara Jönsson, Sportchef i Trelleborgs FF, välkomnar Patrik Abrahamssons till klubben och ser fram emot att påbörja arbetet tillsammans med honom.
- I Patrik får vi in en målvaktstränare som kan arbeta med herrlaget, akademin men också utbilda tränare i de yngre lagen. Det var något vi sökte efter och vi kommer få in en ambitiös och väldigt kunnig tränare. Trots sin unga ålder har Patrik mycket erfarenhet från tränarrollen och redan nu många idéer om hur vi ska arbeta framåt för att utvecklas.

Välkommen till Trelleborgs FF Patrik!